Archives

maj, 2015

Veckans övning: Axelpress på boll

Veckans övning är för en av mina favoritmuskler, axlarna! Axelpress på boll  är en kombinationsövning som tränar både styrkan i dina axlar och din balans och stabilitet. Börja med att hitta balansen uppe på bollen, starta sedan med att hitta rörelsen för att genomföra axelpressen. Självklart gäller det att aktivera magens inre muskler samtidigt som ryggen hålls rak. Om det är svårt att hitta balansen uppe på bollen, rikta din blick mot en punkt.

Veckans övning: Planka med Crunch

 

Veckans övning är Planka med Crunch. Om du är sugen på att kombinera statisk styrka med dynamisk styrka och vill ha en effektiv stabilitetsövning, lägg till den här övningen i ditt corepogram! Som alltid när det är bålstabilitet på agendan, aktiveringen av magens inre muskler samt fokusera på rörelsekontroll.

Utförande: Börja med att ställ dig i sidoplanka med fötterna på varandra och din ena underarm i marken eller på en matta. När du hittat balans i denna position, placera din övre hand vid örat. Från denna position, för du nu armbågen mot sidan av magen och gör en brunch. Spänn till magen allt vad du kan  varje gång du för armbågen mot sidan. Skifta sedan sida och upprepa rörelsen.

Tack för bra slit löparen Robban!

Veckans övning: Pushups på två bollar

Veckans övning är Pushups‬ på två bollar. Den här typen av övning är ett perfekt alternativ för alla som vill ha stabilitetsträning för axlarna, Coren och bröstmusklerna. Här visar löparen Anders övningen med två olika storlekar på bollarna för att utmana både rörlighet och stabilitet lite mer. Försök i första hand att fokusera på att aktivera magens inre muskler samtidigt som rörelsen utföras i med krontroll.

Slit på!