Blogg

Mot friskare höfter!

Dags att starta det här träningsåret med inspiration med den grymma kvinnan, Pernilla.
Vi började jobba med hennes höfter i våras, efter smärta i flera år. I första fasen var det mycket enkla rörlighetsövningar i kombination med olika behandlingar på bänken (långt ifrån mysbehandlingar på typ sturebadet) för att skapa flöde och cirkulation i ländrygg, skinka, ljumskar, framsida/baksida lår och den magiska ”fickan” vid höften.

I fas två gick vi över till mer rörlighetsövningar, kortare å färre behandlingar och fler övningar som kombinerar styrka och rörlighet. Det märktes även här att hon själv tyckte det var roligare att genomföra sina ”läxor” när det blev fler och fler rörelser som kombinerar olika färdigheter. Samtidigt som utmaningen var mkt större.

I fas 3 där vi är nu fortsätter vi med övningar som den här i filmen (utfall med lateralflex), där vi kombinerar styrka och rörlighet i olika riktningar och vinklar samtidigt som behandlingar läggs in allt eftersom när det behövs.

Den nästan dagliga Smärtan i höften har sedan slutet av fas 1 nästan helt försvunnit. Vi har hittat några rörlighetsövningar som i stort sätt genomförs dagligen för fortsätta att få höften att må bra!

Övningen, Utfall med lateralflex är som videon visar, två olika sorters utfall med vardera ben. Ett bakåt och ett framåt samtidigt som motsatt arm används för att sidoböja (lateralflex) kroppen. De olika rörelserna i övningen gör så att kroppen tvingas träna på några av de viktiga höftrörelserna som bör klaras av.

Som säkert många av er redan förstår så är ofta höftproblem INGEN ”kvickfix” och det finns inte ett sätt att få allas höfter att bli smärtfria. Musklerna kring höften och deras funktioner för övriga delar av kroppen är otroligt komplexa i kombination med att alla människor fungerar olika. Därför tror jag att det krävs ”tänk utanför boxen” och mycket kommunikation med personen i fråga för att komma till rätta med just den personens problematik. det gäller även att ta hänsyn till vad vid den här personen kunna göra med sina höfet, är det löpning, tennis, slippa smärta i vardagen eller?

En STOR eloge till dig Pernilla, du har haft enormt tålamod, ger tydlig feedback, tar till dig och följer verkligen planen. Då blir det bra grejer!!!

#procedosplatform9#träning #mobility #strength #plattform9#variation #pt #hipsdontlie #gym_videos#motivation #procedos#outsideyourcomfortzone #höft #goals#prehab #lunges

Logga in för att gilla eller kommentera.

Lämna svar