Blogg

Veckans övning: 3D-träning, enbens squat med reach

Här kommer lite träningsinspiration inför helgen med min kämpe Emma! 3D- träning i form av enbens squat med reach ! Ett bra alternativ till benövning för alla som vill ha variation, rörlighet och styrka (och är med på att de flesta rörelser som vi gör sker med ett ben i taget). Det sista nämnda tycker jag i allmänhet att de flesta är rätt ovana vid. Att träna på samma sätt som benen används i vardagen och i de flesta idrottsgrenar, dvs. med ett ben i taget. Det tål att sägas igen, VI blir ENDAST bra på det vi tränar och inget annat! Tränar du hela tiden benövningar där du får använda båda benen samtidigt för att utveckla kraft, självklart kommer det då vara så du blir bäst på att utveckla kraft i just din kropp. Här tycker jag även det är viktigt att lyfta fram en av de viktigaste träninsgprinciperna, variation. Det är en förutsättning för att du ska bli starkare. Ju bättre variation desto bättre förbered blir din kropp på att klara olika situationer som den hamnar i.

Vi tar ett exempel, en fotbollsspelare har ett mål att slippa knäskador och kunna hoppa högre för att vinna nickdueller. För att bli riktigt bra på att hoppa skulle jag säga att ett inslag i den här personens fysträning måste vara, olika hopp från massor av olika positioner. Sedan skulle jag självklart lägga in många olika enbensövningar där knäna får ta belastning från olika vinklar och positioner m.m.

 

Nu tillbaka till själva övningen. Här gäller det att fokusera på att våga lägga tyngden på det främre benet och sträcka motsatt arm framåt (som att du vill sträcka dig efter något framför dig).  Ditt bakre benet ska stå på tå (tänk att du har ömtåliga tår, som inte ska ta belastning)!  🙏🏽 Emma, du fortsätter att utvecklas och slita på med din träning inför kommande skidåkning!

Ps. Alla ni som vill träna rumpan, sträck fram motsatt hand ordentligt!

Lämna svar