Blogg

10 tips för att komma igång med din träning

Nu har vi sett till att ta fram 10 tips till er som vill komma igång med träningen. Viktigt att tänka på är att vi alla har olika mål och förutsättningar när vi tränar. Se till att anpassa din träning efter just dig och dina förutsättningar.

1. Sätt upp mål
Vad vill du träna? Varför vill du träna just det? Och hur ska du träna för att nå dit?
Ett sätt för att konkretisera och nå dina mål kan vara genom att använda SMART-modellen. SMART står för; Specifikt, Mätbart, Attraktivt/Accepterat, Realistiskt och Tidsbundet. En modell som gör att du enklare kan få ut just det du vill av träningen. Det är även bra att skriva in delmål som hjälp för att hålla motivationen uppe. SMART-modellen är helt enkelt en smart modell att använda på vägen mot dina mål.

2. Hitta rätt träningsform
Det gäller att hitta den typ av träning som passar just dig. Vill du förbättra din kondition? Eller vill du förbättra styrkan i din kropp? Se till att anpassa din träning efter dina mål. Leta efter träningspass som passar de mål du vill nå, eller se till att få ett personligt träningsschema. Självklart är det något vi kan hjälpa till med. Klicka här för att mejla oss och fråga om just din träning.

3. Planera in din träning
Det är viktigt att hitta och planera in tid för din träning. Om du inte hinner träna på kvällen kanske du hinner göra det innan lunchen? Eller på morgonen. Ett alternativ kanske är att börja springa eller cykla till och från jobbet? Våga vara ärlig mot dig själv och planera in träning när det verkligen passar, så din träning blir av. Lägg in träningstid i din kalender (även om du inte vet än vad du ska träna), så du inte bokar in andra händelser under möjliga träningstimmar.

4. Hitta din träningsmiljö
Vilken träningsmiljö är bäst för dig? Alla trivs inte bäst på gymmet. Kanske trivs du bäst hemma? Eller ute i skogen? Hitta den träningsmiljö där du trivs bäst och känner dig bekväm med att träna.

5. Tänk långsiktigt
Det är viktigt att hitta en balans mellan träning, jobb och familj/egentid. Se till att du tänker långsiktigt med din träning. Du ska träna på ett sådant sätt att du får in träningen som en rutin i ditt liv. Det ska inte kännas som ett tvång att träna. Hitta den dos av träning som gör att du orkar träna långsiktigt och få in träningen som en del av din vardag.

6. Hitta rätt träningskläder
Försök hitta de kläder som får dig att känna dig bekväm när du tränar. Kläder anpassade efter din träning. Det är nog ingen av oss som tycker det är roligt att träna i kläder som inte sitter skönt på kroppen. Investera i dina kläder och skor.

7. Ta din träning på allvar
Det tar tid att nå mål. Våga tro på dig själv och håll dig till din plan. Självklart händer det att vi alla tappar motivationen någon gång. Men då gäller det att kämpa och tänka att den bästa träningen är den som faktiskt blir av.

8. Försök hitta dina knep
Vad får dig att vilja träna? Skriv ner det, och håll fast vid dina knep. Var snäll mot dig själv.

9. Spellista med din musik
Se till att du gör en spellista med musik som får dig att bli riktigt peppad när du tränar. En grym inspiration för att orka träna!

10. Våga följ upp resultat
Var inte rädd för att följa upp dina resultat! Det är förmodligen ett av de bästa motivationsknepen när du tränar. Kanske gör du det genom att föra dagbok på hur du mår från vecka till vecka? Och hur träningspassen går? Eller kanske är det genom att testa en och samma övning efter en månad för att sedan se om du klarat flera reps, eller med en tyngre vikt? Beroende på vilket mål du har finns det självklart olika lösningar för att mäta resultat. Men våga mät ditt resultat! Det hjälper dig även att se vad som ger resultat i din träning, och vad som kanske inte gör det.

Har du några frågor? Kontakta oss så hjälper vi dig med din träning.

One Comment

  • Kajsa on jan 07, 2015

    Tack för dessa tips! Är peppad på att komma igång med min träning.